Khamis, Oktober 29, 2009

Antara tawadhu’ dan keyakinan diri

Dalam satu khutbah Jumaat dari sebuah masjid di sini baru-baru ini, khatib bercerita tentang satu tajuk yang semua tahu tentangnya, tetapi sangat sedikit yang mengamalkan, iaitu tawadhu’. Sikap tawadhu’ ini merupakan salah satu daripada sifat-sifat terpuji Nabi Muhammad SAW. Terdapat riwayat yang menyebut bahawa Nabi SAW memeluk dan mengusap kepala kanak-kanak yang sedang bermain di jalanan. Selain itu, ada juga riwayat menyebut Nabi SAW terjumpa seorang khadam menangis di tepi jalan, maka Nabi SAW melayan keperluan khadam tersebut hingga bertemu tuannya. Ini merupakan sifat seorang pemimpin sejati yang telah hampir pupus di zaman ini. Mudah-mudahan kita semua dapat mencontohi sifat Nabi SAW ini.

Apa yang saya ingin bincangkan di sini ialah sifat kurang keyakinan diri yang melanda kebanyakan pelajar-pelajar Melayu khususnya, dan Malaysia amnya. Contoh yang mudah saya ambil ialah menjadi imam solat. Orang Melayu jika disuruh menjadi imam solat, sedikit sahaja yang akan ke depan dengan rela. Selebihnya pasti akan berkata, “tak mahulah”, ”seganlah”, ”orang lain lebih layak”, dan bermacam lagi jenis alasan. Jika di Mesir, pelajar-pelajar Melayu merupakan antara golongan yang paling tidak bertanya dalam kuliah. Jika ditanya faham atau tidak, mereka kata tidak, tetapi mereka tiada keyakinan diri untuk bertanya dengan pensyarah, sedangkan apa yang patut berlaku adalah sebaliknya.

Kelemahan ini jika tidak dibaiki, akan menjejaskan mutu diri kita sebagai pekerja apabila dewasa nanti. Bayangkan seorang ustaz yang mengajar di sekolah malu untuk menjadi imam. Atau seorang penceramah malu untuk memberi ceramah. Ini merupakan satu perkara yang sangat memalukan dan mengaibkan. Terlampau merendah diri akan menyebabkan dakwah terhenti. Terlalu rendah diri akan menyebabkan kita hilang daya saing, dan seterusnya hilang penguasaan dan pengaruh. Terlalu rendah diri akan menjadikan diri kita mudah untuk dipijak dan digula-gulakan oleh musuh-musuh kita.

Oleh itu wahai pelajar-pelajar Melayu Islam sekelian, rendahkan diri serendah-rendahnya, tettapi janganlah sampai ke tahap di mana rendah diri itu merosakkan kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan