Jumaat, Oktober 09, 2009

Ahlan wasahlan, Marhaban Bikum Ila Ardhul Kinanah

Ahlan wasahlan kepada semua pelajar baru ke bumi Mesir, khususnya kepada sahabat-sahabat Johor dan perubatan Al-Azhar. Semoga kedatangan antum semua ke sini diberkati , dirahmati, diredhai, dan dimudahkan oleh Allah SWT. Amin

Teringat saya kepada pesanan abang-abang senior saya di Mesir. Antaranya berbunyi, ”datang Mesir jangan bazirkan masa”, “apa tujuan hantar ke Mesir kalau bukan untuk bawa balik ilmu Islam dan berbakti kepada masyarakat”, “di sini ramai Wali Allah, jangan sesekali pandang rendah sesiapa”, dan bermacam-macam lagi pesanan yang tidak mampu saya nukilkan di sini. Saya cuba tekankan beberapa pesanan yang saya anggap penting untuk semua penuntut ilmu di bumi barakah ini.

Yang pertama, saya mensarankan kepada sahabat-sahabat sekalian supaya mewujudkan satu senarai bertajuk “Apa yang saya nak dapatkan di Mesir?”. Letakkan prioriti yang pertama “mendapatkan keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan” supaya kita sedar tujuan utama penghantaran kita di sini.Boleh juga diletakkan sasaran kita untuk mendapat sanad Al-Quran dalam bacaan Imam Hafs, beberapa puluh sanad hadis dan kitab, dan sebagainya. Inilah salah satu kelebihan belajar di Mesir berbanding di Malaysia. Lagi bagus jika sasaran kita ini dilukis dan ditampal pada mana-mana tempat yang selalu ditatap, seperti di meja belajar, dalam almari, dan sebagainya.

Yang kedua, apabila kita berjauhan dengan keluarga, kita akan berasa sepi. Oleh itu, pelajar-pelajar yang berada di perantauan sangatlah digalakkan untuk terlibat dalam persatuan. Di Mesir, banyak persatuan-persatuan yang kita boleh sertai, antaranya Badan-badan Kebajikan Anak Negeri, Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir, Persatuan Pelajar-pelajar Perubatan, dan lain-lain.Apa pentingnya kita berpersatuan? Pertamanya kita akan dapat pengalaman bekerja, dan pengalaman ini sangat berguna selepas kita tamat belajar nanti. Selain itu, jika timbul-apa masalah, persatuanlah yang akan menjalankan fungsi sebagai ‘ibubapa’ kita yang akan membantu kita dalam menyelesaikan masalah tersebut. Contohnya, jika berlaku kematian, sakit, kes jenayah dan sebagainya,persatuanlah yang akan membantu kita dalam urusan kita, tidak kira dengan pihak Kerajaan Malaysia, Kerajaan Mesir, Pihak Polis, Hospital atau mana-mana pihak yang terbabit.

Cukuplah sekadar itu dari saya, sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan