Isnin, September 28, 2009

Mengenai blog ini..

Nama Az-Ziadah diambil dari wazan 'zaada'(zai-alif-dal) yang bererti menambah. Az-Ziadah bererti penambahan, sesuai dengan hadi Nabi Muhammad SAW "Jadikanlah hari ini lebih baik dari semalam, hari esok lebih baik dari hari ini" sehingga ke hujung hadis.

Idea untuk nama ini sebenarnya datang ketika saya berurusan dengan profesor-profesor di Kuliah Perubatan Universiti Al-Azhar. Mereka selalu silap memanggil nama saya, Yazid, menjadi Ziyad. Ini kerana nama Yazid jika mengikut kaedah Bahasa Arab bukanlah suatu nama, sebaliknya ia bermaksud perbuatan menambah. Dari situ timbul idea menamakan blog ini dengan nama Az-Ziadah.

Blog ini merupakan blog diskusi ilmiah. Topik-topik diskusi adalah bebas, termasuk agama, kemasyarakatan, politik, ekonomi, perubatan mahupun isu-isu semasa selagi mana ia tidak menyentuh sensitiviti mana-mana pihak. Diharapkan kepada yang mengikuti blog ini agar tidak menyempitkan fikiran atau menzahirkan ketaksuban kepada mana-mana pihak. Begitu juga perlu ditekankan bahawa pandangan mana-mana pengikut blog ini bukanlah merupakan pandangan peribadi penulis.

Sekian dari saya, Muhammad Yazid Bin Hanzir, pelajar tahun 2 Kuliah Perubatan Universiti Al-Azhar Mesir.

1 ulasan:

  1. give me some info about scoliosis.& what the best treatment if the degree reached more than 66.

    BalasPadam